donderdag 4 april 2013

Lijdenstijd (slot) en Pasen

Afgelopen zondag vierden we het Paasfeest, het feest van de opstanding van Jezus Christus uit de dood! Een prachtig feest, wat tevens de afsluiting vormde van ons 'Lijdenstijd-project'. We hebben genoten van het feit, samen met de kinderen, zo intens toe te leven naar Pasen. Wat ons betreft, voor herhaling vatbaar!

De op één na laatste week van de lijdenstijd kwamen er nóg meer steentjes bij het kruis te liggen, leerden we een tekst uit Psalm 34 vers 19 aan (gebroken mensen is de Heer nabij, Hij redt wie zwaar wordt getroffen) en zongen we vaak het lied 'Geprezen zij de Here'.

De week vóór Pasen lazen we de verhalen over de dingen die Jezus deed, de laatste dagen van Zijn leven op aarde. Vorig jaar hebben we hier heel uitgebreid bij stil gestaan, met elke dag een bijbehorend symbool. Dit jaar hielden we het eenvoudiger, omdat we ook bezig waren met ons andere 'project'. 

Wel aten we op donderdag de Sedermaaltijd, de maaltijd die Jezus ook gebruikte met zijn vrienden. 
Op vrijdag, de dag van de kruisiging, brachten we daadwerkelijk onze steentjes met verkeerde dingen bij God; we vroegen om vergeving. We hebben de steentjes opnieuw bij het kruis neergelegd en daarna het kruis met een donkere doek afgedekt. 
Zaterdag was het een stille, rustige dag, we zagen het kruis niet, maar zondagmorgen was er licht! De kaarsjes waren aan, de donkere doek was weg en onze steentjes ook! In plaats daarvan stonden er vijf dichte zakjes met stenen klaar ...

Na de dienst in onze gemeente zouden we gaan picknicken en we reden dan ook naar een prachtig plekje, recht boven de zee. Nadat we met elkaar gegeten hadden, mocht iedereen een zakje met stenen meenemen en hebben we de stenen één voor één in de zee gegooid. We hebben de kinderen uitgelegd dat God onze zonden helemaal weg doet. Hij gooit ze niet in de prullenbak om ze er daarna misschien toch nog weer uit te halen; nee, Hij gooit ze in de diepte van de zee, waar Hij (en wij) ze nooit meer kunnen vinden. Een prachtig moment!

Het zal jullie niet verbazen dat wij deze week een tekst uit Micha 7 vers 19 aanleren ...



'Opnieuw zult U zich over ons ontfermen en al onze zonden tenietdoen.
Onze zonden werpt U in de diepte van de zee.'



1 opmerking:

  1. Wat een mooi stukje over dat stenen gooien in de zee. Dank je wel voor de mooie Bijbelse waarheid, die je daaraan linkt.

    BeantwoordenVerwijderen

Copyright © 2015 Viva España
| Distributed By Gooyaabi Templates