donderdag 26 mei 2016

Gezondheid

Zoals we al eerder schreven, tobben we de laatste maanden nogal met onze gezondheid.

Hadassa loopt al 2 jaar te tobben met een wrat onder haar teennagel. Werkelijk alles is er al aan gedaan, van wekelijks aanstippen en bevriezen tot operatief verwijderen van de nagel. Nu, na heel veel doktersbezoeken lijkt het einde eindelijk in zicht ... Maar helaas, of het allemaal nog niet genoeg was, blijft ze zo moe 'als een hond' en na een aantal weken besluiten we bloedonderzoek te laten doen. Panisch als ze inmiddels is voor de welbekende prikken, een ware uitdaging, maar het ophalen van de uitslag blijkt een grotere uitdaging! Tot twee keer toe gaan we naar de huisarts, "nee mevrouw, we hebben de uitslag nog niet binnen, komt u over een dag of drie maar terug" én de belofte van een niet nagekomen telefonisch consult, ligt het felbegeerde papiertje bij poging drie toch écht voor onze neus. Gelukkig blijkt alles in orde te zijn en zullen we de oorzaak van haar vermoeidheid ergens anders moeten zoeken.

Naar aanleiding van Gerda´s vermoeidheid een soortgelijke ervaring. Op 22 maart werd er ook bij haar bloed afgenomen. Hier geldt het credo ´geen bericht, goed bericht´, dus na een uitblijvend telefoontje van de huisarts, gingen we er van uit dat alles in orde was. Half april begon het toch te ´kriebelen´ en wilden we de uitslag zelf wel graag weten. Aan de balie bij het gezondheidscentrum maakte ik een afspraak, "nee mevrouw, de dokter is niet eerder beschikbaar dan 9 juni, als er écht iets met u aan de hand is, kunt u een ´visita espontania´ krijgen (wat zo iets betekent als: we geven u nu een afspraak voor over een uur, maar eigenlijk bent u pas over 3 uur aan de beurt ...)". Uiteindelijk, na wat heen en weer praten, blijkt er ook nog de mogelijkheid te bestaan voor een telefonisch consult, de huisarts belt je wanneer hij daartoe in staat is. Niet echt hoopgevend, met de ervaring van Hadassa nog vers in het geheugen, maar goed, beter dan wachten tot 9 juni, Zowaar krijg ik de volgende dag een telefoontje, "Ja mevrouw, er is inderdaad iets niet helemaal in orde, maar dat is een lang verhaal en daarom geef ik u een afspraak voor 9 juni, zodat we één en ander rustig tijdens een consult kunnen bespreken". Daar schieten we dus niets mee op, nu heb ik de huisarts gesproken, nu heb ik een zogenaamde uitslag en moet ik alsnog wachten tot 9 juni! Als ik de uitslag voor Hadassa ophaal, besluit ik tóch maar te gaan voor zo´n ´visita espontania´... de baliemedewerkster geeft me om 10.18 een afspraak voor 11.07 en om 12.20 zit ik bij de huisarts achter het bureau, niet slecht deze keer ... Het betekent wel dat ik voor het ophalen van 2 bloeduitslagen onderweg ben geweest van 9 tot half 1!

Dit zijn zomaar twee voorbeelden. Bezoekjes aan de huisarts, specialisten, de tandarts of het consultatiebureau, het is vaak één grote frustratie. Lange wachttijden, afspraken die op het laatste moment afgezegd worden of elke keer weer een andere huisarts te zien krijgen, het kost zó veel energie ...

Gelukkig kunnen wij, God zij dank (!!), voor écht urgente zaken, terugvallen op onze privéverzekering, Via deze weg kunnen we veel sneller terecht bij een huisarts of specialisten. Het nadeel is dan wel, dat alles wat vervolgens voorgeschreven wordt, volledig zelf betaald moet worden, wat dus vaak ook weer geen optie is. Om een voorbeeld te noemen, voor een simpel doosje paracetamol betalen we ongeveer €0,90 als het voorgeschreven wordt via de basis-huisarts, krijg ik het voorgeschreven door de privé-huisarts, dan betaal ik €2,90! Om maar niet te spreken van de kosten voor antibiotica, zalfjes of andere medicatie ...

Elke keer weer is het één grote afweging. Kies je voor de trage weg van de basiszorg waar je de meeste dingen vergoed krijgt, óf kies je voor privézorg waarbij je alles zelf moet betalen.

Pfffff ... wie het weet, mag het zeggen ...

0 reacties:

Een reactie posten

Copyright © 2015 Viva España
| Distributed By Gooyaabi Templates